יום ש', טו’ באדר תשפ”א
    דף הבית  |  יצירת קשר  
סצנות יצירתיות, מלוות בתנועה אקרובטית, ממחישות חיי נער ומשרתו באפגניסטן מעמדית. זהו סיפור של בגידה, טראומת הגירה ומעשה תיקון של נער שהפך לאיש. מרתק, קצבי, מיוחד ורב המצאות בימתיות.
16:47 (15/11/18) דבורה נמיר

כשהתפרסם בשנת 2003 הספר, "רודף העפיפונים", של חאלד חוסייני, אפגני שהיגר לארצות הברית, הוא הפך מיד למצרך אקזוטי נדרש ולו בגלל הבורות היחסית של העולם המערבי בכל הנוגע לאפגניסטן. ניעורו בכתיבתו החיים בקאבול של שנות השישים עד השתלטות הטאליבן על המדינה, הנהגתה בידיהם אחורה במכונת הזמן, הסתרת נשים ברעלות, הפיכתה של אפגניסטן מאז לשותתת דם כרונית. מעבר לססגוניות החיים, הצמחים המבשמים, ריח קבוע של חריכת קבב בדוכני הרחובות, האין נשים ברחובות - פער חוסייני לקוראיו, מדינת מעמדות קשה והתעמרות של רוב פאשטוני במיעוט אזארי. בספר מתוארות שתי משפחות צנומות, נטולות אימהות שמתו כשילדו את ילדיהן: פאשטונית מיוחסת ובה אב ובן בלבד ואב ובן אזאריים המשרתים אותם. מעבר למסירות השרתות של האחרונים, זהו תיאור פלסטי של שני צעירים, אדון צעיר ומשרת, המתמחים ברדיפת עפיפונים תוך עימות עם כנופיות נוער אלימות. ומעבר ליופיים של עפיפונים משוטטים בשמיים בהכוונת ידיים קטנות מיומנות, העפיפון בידם הופך לכלי משחית, מנגח, שעליו לנצח. גם מרדף העפיפונים היפהפה הוא סוג של אלימות המוטבעת ביומיום האפגני. רודף העפיפונים - צילום: ישעיה פיינברג זהו בעיקרו סיפור של בגידת נער במשרתו הנאמן, טראומת הגירתו עם אביו לארה"ב, התערותו שם במצפון נוקף עד לאותה ידיעה בבגרותו שעליו להציל את בן המשרת, שכמו אביו המשרת, הפך לצעצוע הומוסקסואלי בידי אותו פונקציונר טליבאן. בתיקון שהוא מבצע נגלה לו שמשרתו-חברו הנאמן, הוא אחיו למחצה ובנו הוא אחיינו. הידע שנגלה לקוראים על אפגניסטן, האלימות שתמיד הייתה בה על רקע ססגוניות עזה, טראומת הגירה של המשפחה לארה"ב, עינוי תמידי-אישי בגין עוולה יזומה, תיקון שכולו חמלה - לפת את המחזאי הקליפורני, מת'יו ספנגלר, שעיבד את הספר למחזה מצליח, זוכה פרסים ב- 2009. לפני ארבע שנים, הוצג המחזה בהנגר של תיאטרון גשר בידי תלמידי בית הספר למשחק של יורם לוינשטיין. הוא זכה להתפעלות גדולה משום עוצמת ביצועו. נדרשו כמה שנים להסדרת זכויות היוצרים ועד להצגתו עכשיו ב"גשר" באותו תרגום עשיר של עינת ברנובסקי, עם אותו במאי, נועם שמואל, האחראי גם לעריכה ופס אפקטיבי של קול, שמפליא לעצב סצנות ייחודיות ומוצקות שכולן קומפוזיציה מאוזנת משל לפנינו ציור שמן משובח. זו העמדת צוות מפעימה בכוח שלה. ודי אם נמנה אחדות מהסצנות, בכללן הפתיח על חוד שיפוע התפאורה, עיצוב סצנות עפיפונים, מלחמת כנופיות, סצנת אונס, סצנת העץ – כולן מדהימות בפלסטיות היצירתית שלהן. רובן מלוות בתנועה ענקית-אקרובטית שתדרך לשחקנים, עמית זמיר, גם מאז, שלובות-משתמשות בתפאורה המתוחכמת של ניב מנור, מהודקות לתאורה של אלכסנדר סיקירין ומפגינות אופנה אפגנית יפהפייה שעיצבה אביה בש סוקול. רודף העפיפונים - צילום: ישעיה פיינברג כל אלו מועצמים בכושר האקרובטי שהשיגו השחקנים כמו הלל קפון, המשרת הנאמן חסן, שמשחק ברגישות גם את בנו בשבי הטליבאן, על ריקוד הבטן שנאלץ לרקוד לאדונו המבטא התעללות מינית וכניעה מתרפסת שעבר שם. זהו שחקן מדהים בעל יכולת תנועה מפתיעה. יחד עם האדון הצעיר, אמיר, יולי סקר, אקרובט זריז - הם צוות מרהיב. לפיראס נאסר, עסאף, איש הכנופיות האלים ההופך לפונקציונר של הטליבן, יש נוכחות בימתית עוצמתית. תוסיפו לשלושה הטמעת דיבור בדגשים פרסיים - טריק מיותר - בהנחייתה של ד"ר תמר עילם גינדין - שמדגיש מקצוענות. משכנעים בתפקידם אבי אזולאי, המספר, חוסייני, ודורון תבורי, הבאבא העשיר, גבר אדנותי, איש אמיץ בתלאות מסע החווה הגירה קשה. רודף העפיפונים - סרגיי דמיאנצ'וק אלכסנדר סנדרוביץ' הוא נכס גדול ל"גשר" ביכולתו להיכנס מתחת לעורו של כל תפקיד. הוא נהדר כעלי המשרת האזארי, איש כנוע, פיסח, קשה יום שהולך עם האמת שנגלית לו עד הסוף. הוא גנרל בדימוס אפגני, דיקטטור קטן, בתנאי הגירה מחלישי מעמד. משחק אנושי של אדם מצפוני מפגין גלעד קלטר כאיש הכספים של האב וכמפקד רוסי. אמינה במשחקה היא רוני עינב, כסוראיה רעייתו של אמיר. זו הצגה שמאופיינת בעיצוב סצנות ייחודיות, קומפוזיציות ציוריות, מאוזנות ויפהפיות. מחובר אליהן צוות שחקנים אמין, אתלטי, שמייצר עם כל העושים חוויה תיאטרונית גדולה.

 
 
תרבות ואמנות
תיאטרון  
סרטים  
אומנות  
טלוויזיה  
מוזיקה  
אופרות  
תיירות
אופנה - נשים וגברים
אופנה ילדים
אטרקציות ומוצרים לילדים
בריאות
חגים והפתעות
טכנולוגיה, חדשנות ופיתוח
יופי וטיפוח
מוצר היום
מבצעים
מסעדות
מתכונים ומוצרים
נדל"ן
ספרים והעשרה
ספרים לילדים
עיצוב
פטנטים וטיפים
צרכנות
קהילה ונתינה
שמחות ואירועים
תיירות חו"ל